Sluta rodna - 15 tips för dig som lätt blir generad och röd i ansiktet

tjej-blir-röd-i-ansiktet-och-kan-inte-sluta-rodna
Känner du igen dig? Många lider i tystnad och blir tillbakadragna för rädslan för att rodna.

Här nedan följer en rad tips och råd som du kan använda om du vill sluta rodna. Läs de med ro och prova dig fram vad som fungerar just för dig. Det är tips som är avsedda att hjälpa dig innan du blir röd i ansiktet (eller på halsen) och även stunder när du verkligen blir generad.

1. Ha som mål att låta det hända

Faktiskt så är detta det bästa rådet. Att helt enkelt lära sig att inte bry sig om man råkar bli generad. Det kan vara ditt sätt att säga “nu räcker det”. Rädslan för att bli röd i ansiktet tar kanske upp en stor del av ditt liv och sätter hinder för din förmåga att utvecklas. Det är faktiskt inte värre än att det i värsta fall kan bli lite leenden och medkänsla hos andra omkring dig. Och det är inte alls farligt, och människor dömer dig inte negativt. När du väl inser detta, kommer du bli mer avslappnad och inte göra en stor sak av det.

För många är själva rädslan för att bli röd i ansiktet, som kallas erytrofobi, ett mycket stort hinder som påverkar vardagen och livskvaliteten. Därför kan detta tips låta skrämmande och någonting man inte vill utsätta sig för i första taget. Men om du är tillräckligt modig och låta dig generas kommer du på sikt att bry dig mindre. Du sänder signaler till hjärnan att du är utom fara, och på så sätt vet den om att kroppen inte behöver försvara sig i form av rodnad.

2. Börja träna och håll kroppen igång

stjej-stretchar-efter-löptur-i-skogen

När du tränar sänker du blodtrycket vilket gör dig mer resident för att bli röd i ansiktet. Ju längre tid du rör dig desto mer immun blir du mot rodnad, både i det korta och i det långa loppet. Även fast rödheten försvinner efter träning och din ansiktsfärg återgår till det normala, så kvarstår “skyddet” mot att rodna under en tid. Det är därför en god idé att röra på dig innan du kommer att vara delaktig i en social situation där du är rädd för att bli generad.

Överviktiga personer har lättare att rodna än andra på grund av högt blodtryck. Så att gå ner några kilo kan göra skillnad.

På 1177.se får du reda på det mesta om högt blodtryck.

3. Gör ingen stor sak av det

Om någon påpekar att du blir röd i ansiktet om kinderna så är det verkligen ingen stor sak. Du skänker till och med glädje och kärlek. Långsiktigt så är det sämsta man kan göra att försöka fly situationen, trots att man skäms. Tänk dig själv hur du tänker när du ser någon annan bli generad. Just det – du tänker bara positiva tankar om personen. Precis så känner också andra om om dig om du blir röd och varm i ansiktet eller på halsen. När det händer ska du därför säga med det största leendet du kan ta visa:
“Oj, nu händer det igen helt utan anledning”. Glöm aldrig bort att det är oerhört charmigt att rodna.

Chansen är stor att när du tror att du rodnar, så gör du i själva verket inte det.
Om du vet att du rodnar det så är sannolikheten lika stor att ingen märker det.
Om någon märker det så finns det ingen annan som gör en lika stor sak av det som du själv.

4. Undvik koffein och socker

en-tygsäck-med-kaffebönor
Kaffe sätter fart på blodtrycket.

Du bör du undvika eller minska på kost innehållande socker och koffein. De leder ofta till högt blodtryck, vilket i sin tur leder till rodnad. Här följer några livsmedel vi rekommenderar att du undviker:

  • kaffe
  • läsk
  • godis
  • halvfabrikat
  • vitt bröd
  • choklad

Här är exempel på livsmedel du kan konsumera mer av:

  • fullkornspasta och
  • fullkornsris
  • blåbär
  • mandlar
  • mörk choklad (i måttliga mängder eller istället för ljus choklad och annat godis)
  • grönsaker

5. Börja använda brun-utan-sol

Att börja använda brun-utan-sol kan vara en liten och kortsiktig hjälp på vägen. Det kommer inte ta bort din rädsla för att rodna, men det kommer ändå att göra att det inger ett litet lugn inom dig. Om du känner att du är på väg att rodna så kan stressen inom dig minska om du vet att det inte märks lika mycket.

Fördelen med brun-utan-sol är att det finns i flera olika styrkor. Vi rekommenderar att inte använda alltför mörk nyans. Välj en mildare ton istället. Det finns också varianter av vanliga lotions i välsorterade livsmedelsbutiker med en liten mängd tillsatta ämnen som gör att ditt ansikte blir av något mörkare färgnyans. Du kan då dessutom, när någon undrar om du börjat sola solarium eller liknande, säga som det är – att du använder en hudkräm som är lite mörkare. Du hittar brun-utan-sol under produkter.

6. Låt det hända innan det händer

En del personer kan göra sig själv generad (eller ta hjälp av någon den känner). På lång sikt är detta inte att föredra, men det kan vara en tillfällig lösning om man är nervös inför någon man ska träffa eller någonting man ska säga. Hur man går tillväga med detta är högst individuellt. Kanske är du en av dessa?

Du kanske känner igen dig i situationer när du blivit röd på halsen eller i ansiktet utan anledning på grund av genans, för att minuten senare känna dig immun mot allt som kan få dig att rodna igen. Då har det ju redan hänt en gång, vill säga. Du kanske har en särskild tanke, en låt eller ett videoklipp som lätt gör att du blir rödflammig om kinderna. Minuten senare kan du känna dig mindre mottaglig för genans.

7. Flytta fokus till andra

Om du känner att du befinner dig i en obekväm situation så kan du alltid flytta uppmärksamheten från dig själv ut till gemenskapen.

Svara sakligt på främlingens fråga för att sedan ställa en motfråga. Därifrån kan ni börja föra ett samtal när du känner att spänningen släppt.
Låt andra komma in i samtalet när du håller föredrag. Du kan till och med retoriskt börja med en fråga:

“Hej på er! Innan jag börjar berätta om det här så tänkte jag fråga er…”

 

8. Andas!

nervös-och-generad-tjej-andas

Om du känner att att du börjar blir rödflammig om kinderna eller halsen så ta då långsamma djupa andetag. Förutom att det minskar eventuell rodnad så förebygger det nervositet. Ta det bara lugnt. Om du talar inför en grupp människor så gör det ingenting att det blir tyst ett tag. Faktum är att när man har små tysta pauser så gör det att det du säger blir mer intressant.

9. Prova hypnos mot rodnad

Eftersom att ofrivillig rodnad inte är ett fysiskt fenomen, vill man genom hypnos ändra tankemönster när man är på väg att rodna. Det finns ett hypnosprogram för de som lider av ofrivillig rodnad eller rädsla för att rodna. Du kan köpa och ladda ner den direkt till mobilen eller datorn. Den kostar runt 150 kronor och omfattas av en 90 dagars nöjdhetsgaranti om det inte fungerar för just dig. Hypnosen är på lättförståelig engelska och fungerar lika bra som om den vore på svenska.

Du hittar hypnosen här.

10. Skaffa ett gott självförtroende

kvinna-med-bra-självförtroende-ler

Med som så mycket annat så börjar allt med ett gott självförtroende. Du bör fundera på om ett dåligt självförtroende och självkänsla kan vara en anledning till att du rodnar lätt. Om du är en blyg och tillbakadragen person så är risken för skamkänslor och nervositet större när du pratar med människor. Kanske finns det någonting som hänt dig tidigare i livet som gjort att du är osäker i dig själv. Ett gott självförtroende ökar dina chanser att sluta bli generad över saker du säger och gör. Dessutom gör det att du bryr dig mindre över saker som du i nuläget känner är ett misslyckande.

Jobba på ditt självförtroende! Det kommer att göra dig gott, även i andra situationer än när du blir röd i ansiktet. Surfa runt och leta tag på information och produkter som kan hjälpa dig med detta. Det finns även en ljudbok som kan hjälpa dig med detta.

11. Kolla vilka mediciner och kosttillskott som passar dig

en-hand-fylld-med-medicin

Det finns kosttillskott och läkemedel mot sådant som kan ligga till grund din rädsla för att bli röd i ansiktet, eller det faktum att du rodnar lätt utan egentlig anledning. Här är exempel på möjliga orsaker till att du lätt blir generad och som det dessutom finns läkemedel för:

  • Oro, ångest och depression.
  • Social fobi
  • Vitaminbrist
  • Högt blodtryck

Du kan läsa på mer om vilka mediciner och läkemedel mot rodnad som är lämpliga för dig.

12. Våga ta plats!

  • Sträck på ryggen!
  • Prata högre!
  • Le stort!
  • Jobba på en god och entusiastisk ögonkontakt.

Ta fram spegeln på morgonen och sätt hälar och skulderblad mot väggen. Titta på dig själv med inlevelse. Plocka fram ditt största leende och berätta någonting bra om dig själv för personen du ser framför dig. Skryt om dig själv! Högt och med pondus så dina grannar hör genom väggen! Ta med dig denna entusiasm och energi när du socialiserar eller håller ett föredrag. Detta gör att när du pratar med och inför människor så minskar ditt fokus på att rodna.  Du kommer att märka vilken stor skillnad detta gör med hur du är bland andra.

13. Undvik alkohol

vinflaskor-med-vitt-vin

Många personer blir lätt röd i ansiktet när de dricker alkohol. Det gäller både människor som har rädsla för att rodna men också för personer som inte har det. Så det finns ingen koppling mellan erytrofobi och att man rodnar av alkohol.

Däremot ökar blodtrycket, även på längre sikt, vilket gör att du kommer att rodna starkare. Särskilt rödvin ökar denna effekt. Därför är vårt råd till dig att dricka mindre än vad du annars gör.

14. Öva dig i grupper av människor som inte berör dig

Du kan testa hur bekväm du känner dig i grupper med människor du känner olika mycket. Du kanske inte alls bryr dig så mycket om du gör bort dig inför några du inte känner. Prova att “med flit” göra bort dig lite grann inför främlingar. Till en början kanske du känner ett visst obehag men senare känner dig mer bekväm. På så vis märker du att det inte är så farligt att bli generad.

15. Prata om din genans med någon som står dig nära

För vissa kan detta låta skrämmande.
För andra skulle det inte vara några som helst problem.

Våra relationer med personer i vår omgivning olika ut. Men har du någon nära vän, någon i familjen eller en kollega som du känner dig bekväm med så berätta för den personen hur du känner över din rodnad. Det kan faktiskt till och med bli ganska roligt. Du kan till exempel:

– be henne/honom att försöka få dig att rodna på beställning. Efter tillräckligt många lyckade försök kommer du att tröttna på tjatet. Vilket sänder en signal till ditt undermedvetna att du inte längre bryr dig.

– be henne/honom att vid mer oväntade tillfällen, med endast er närvarande, försöka få dig generad. Samma sak gäller här: till slut kommer du inte bry dig.

Dela gärna artikeln nedan med någon som behöver den.

Stäng meny