KBT-behandling för att sluta rodna

kvinna-får-samtalsterapi-mot-sin-rädsla-för-att-rodna

KBT är en metod som kan hjälpa dig att bli fri från att ofrivilligt rodna. Ordet är en förkortning för ”kognitiv beteendeterapi” och kan tillämpas för personer som har en rädsla för att bli röd i ansiktet.

Med KBT-terapi försöker man ändra inlärda mönster i beteenden och tankar. Allt som händer omkring oss bearbetar våra hjärnor som information, och hur vi reagerar fysiskt på den informationen ligger till grund för framtida beteenden.

Exempel:

Om du någon gång gjort något klumpigt misstag och folk har noterat detta, kan du ha känt skam över detta. Din puls ökade och den fysiska följden blev att du snabbt fick handsvett och du kände dig varm i ansiktet. Du flydde platsen och upptäckte att du blev röd i ansiktet. Men det gjorde ju ingenting för du flydde och ingen hann se det. Därför visste du nästa gång du rodnade att du enkelt kunde fly därifrån. Du lärde in ett beteende och fick därmed rädslan för att bli röd som en tomat på köpet. Om du däremot i tidiga skeendet bestämt dig för att stanna och låta dig generas hade du upptäckt att det inte hade varit så farligt att rodna. Rädslan som du byggt upp genom beteendet hade istället försvunnit tidigt.

Metoden kan användas förutom till det, också till andra relaterade problem och diagnoser exempelvis:

  • social fobi
  • depression
  • sömnsvårigheter
  • ångest
  • flygrädsla
  • höjdskräck
    med mera…

KBT-behandling över internet

På senare år har KBT-terapi blivit allt vanligare på internet. Där behöver man inte anpassa sig efter tider, och man behöver heller inte sitta mitt emot en livs levande person.

Du kan läsa mer om internetbaserad terapi på Internetpsykiatri.se.

Självhypnos

Någonting som kan liknas med KBT-terapi är självhypnos. I liknelse med KBT vill man ofta komma åt kärnan till de invanda beteendemönster som gör att vi reagerar och handlar på ett särskilt sätt. Fördelen med självhypnos är att man genom denna metod inte behöver träffa någon eller ens prata med någon.

KBT-behandling i sin ursprungliga form

Du kan även vända dig till en KBT-terapeut i din kommun. Ofta träffas man en gång i veckan där du får bearbeta problemet. Samtal varvas med avslappningsövningar samt att du får uppgifter att utföra hemma och ute bland människor.

Stäng meny